روشهای فعال تدریس
موضوع: بررسی و به کارگیری روشهای تدریس فعال در آموزش
یاد دادن موفقيت آميز فقط در پرتو روش هاي تدريس فعال
شاين متفکر تعليم و تربيت مي گويد ياد دادن (درس دادن )خوب از چشمان يادگيرنده پيداست اما ياد دادن موفقيت اميز از گفتار و رفتار ياد گيرنده پديدار مي شود منظور روزن شاين از اين گفته پر معني اين است که بين ياد دادن خوب و ياد دادن موفقيت اميز تفاوت زيادي وجود دارد انسانها هميشه چيزهايي را ياد مي گيرند که با خواستها خصلتها و توانايي هاي خودشان تناسب داشته باشند يا به زندگي انها مربوط شوند تمام رفتارهايي که از انسانها مشاهده مي کنيم بر پايه همين اصل استوارند اگر دانش اموز يا ياد گيرنده بتواند موضوع يادگيري را آنطور هضم کند که معني و مفهوم آنرا به خودش ،زندگيش ،شهرش، مردم و به جامعه اش پيوند دهند نه تنها مطالب را بگونه اي ياد مي گيرند که هرگز فراموش نکند بلکه ميزان علاقه اش به يادگيري بيشتر و بيشتر خواهد شد و به جستجوي اطلاعات تازه تر خواهد رفت براي رسيدن به اين امر بايد از روشهاي تدريس فعال و کاربردي استفاده نمود اما اگر ياد دادن درسها به گونه اي باشد که ياد گيرندگان دانش اموزان وادار شوند از خود رفتاري نشان دهند که هرگز به مفهوم واقعي آن پي نبرده اند يا به روشهايي عمل کنند که به وجود خودشان و يا درون خودشان ارتباطي برقرار نکنند احساس خواهند کرد فردي بيهوده و بي ثمر هستند يا بازيچه دست معلم و پدر و مادر خود قرار گرفته اند چون هيچ انگيزه اي در انها بوجود نيامده است هر يادگيرنده (دانش آموز) با درگير شدن مستقيم با مطالب يادگرفتني درس چنان مي آموزند و به يادگيري ها باورهاي عميق مي رسند که بي درنگ در جهت آگاهي هاي تازه تر و بيشتر گام برمي دارد و مي خواهد باز هم بداند.
به بعضی از روشهای فعال تدریس که در آموزش دروس استفاده می شود می توان به موارد ذیل اشاره کرد
- روش بحث گروهی
- روش مشارکتی
- روش همیاری
- روش تدریس خرد
- روش حل مسئله
- روش پرسش و پاسخ
- روش بارش مغزی ( ذهن انگیزی )
که در اینجا به چهار روش اول پرداخته می شود
الکترونها کاملا کروی هستند
الکترونها کاملا کروی هستند
بیگ بنگ: فیزیکدانان در برنامهای موسوم به «گشتاور دو قطبی الکتریکی الکترون مولکول سرد پیشرفته» یا «ACME»، شکل بار الکترون را با دقت بیسابقهای مورد بررسی و اندازهگیری قرار دادند تا گِرد بودن آن را تایید کنند. نتایج منتشر شده در مجله معتبر «Nature» از قدرت مدل استاندارد فیزیک ذرات پشتیبانی کرده و گویا میخواهد نظریههای متعددی را به چالش بکشد.

در این تصویر هنری، یک الکترون به دور هسته اتم می چرخد؛ در حالی که ابری از سایر ذرات زیراتمی به طور پیوسته منتشر شده و بازجذب می شوند.
به گزارش بیگ بنگ، «مدل استاندارد» اکثر نیروها و ذرات بنیادی در جهان را توصیف می کند. این مدل یک تصویر ریاضی از واقعیت محسوب می شود و تا کنون هیچ آزمایشی نتوانسته آن را نقض کند. نبود شواهدی که بتواند این مدل را نقض کند، برای چندین دهه فیزیکدانان را متعجب کرده است. پروفسور «جرالد گابریل» از دانشگاه نورث وسترن و عضو برنامه ACME گفت: «مدل استاندارد نمی تواند به این شیوهای که هست درست باشد، زیرا نمی تواند پیشبینی کند که چرا جهان وجود دارد. این شکاف ِ بسیار عمیقی در علم است.»
بسیاری از مدلهای جایگزین در تلاش برای بر طرفسازی شکافهای موجود در مدل استاندارد پیشبینی می کنند که گویِ به ظاهر یکنواخت الکترون به طور نامتقارن پراکنده شده است. یکی از این مدلها موسوم به «مدل ابر تقارن» اعلام میدارد که ذرات زیراتمی سنگین ناشناخته بر الکترونها تاثیر می گذارند تا شکل کاملا کروی آن را تغییر بدهند؛ این پدیده که هنوز تایید نشده با عنوان «گشتاور دو قطبی الکتریکی» شناخته می شود. این ذرات سنگین و کشف نشده می توانند در برخی از برجستهترین رازهای جهان دخالت داشته باشند و احتمالا توضیح دهند که چرا جهان از ماده ساخته شده است، نَه از پادماده.
پروفسور گابریل گفت: «تقریبا همۀ مدلهای جایگزین می گویند که بار الکترون شاید تحت تاثیر قرار گرفته و تغییر شکل پیدا کند، اما ما هنوز با حساسیت کافی به این مسئله نپرداختهایم. به همین خاطر است که تصمیم گرفتیم با دقت بالاتری به آن نگاه کنیم.» محققان پروژه ACME با شلیک پرتوهایی از مولکولهای سرد توریوم اکسید به درون محفظهای به اندازۀ یک میز بزرگ، این سوال را بیشتر مورد بررسی قرار دادند. آنها سپس نور منتشر شده از مولکولها را مطالعه کردند. این نور می تواند گشتاور دو قطبی الکتریکی را نشان بدهد. وقتی نور دچار خمیدگی نشد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که الکترون در واقع گرد است؛ لذا پیشبینی ِ مدل استاندارد به تایید رسید. نبود شواهدی از گشتاور دو قطبی الکتریکی به معنای عدم وجود شواهدی ذرات سنگین فرضی است. اگر این ذرات وجود داشته باشند، ویژگیهایشان باید با ویژگیهای پیشبینی شده توسط نظریهپردازان فرق داشته باشد.
پروفسور گابریل افزود: «اگر کشف می کردیم که الکترون شکل گِرد ندارد، بزرگترین سرخط خبری در دنیای فیزیک در چند دهه گذشته به حساب می آمد. یافتههای ما به لحاظ علمی دارای اهمیت فراوانی است چرا که مدل استاندارد فیزیک ذرات را تقویت می کند و بر مدلهای جایگزین خط بطلان می کِشد. نتایج ما به جامعه علمی میگوید که باید بطور جدی دربارۀ برخی از نظریههای جایگزین تجدید نظر کنیم. اندازهگیری ای کوانتومی به پیشرفت علم فیزیک کمک شایانی می کند.»
ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ
منبع: sci-news.com
به گفته فیزیکدانان، جهان در آغاز سیال بود
توسط · ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
بیگ بنگ: فیزیکدانان آزمایشگاه برخورد دهنده یونی بزرگ در مرکز سرن سوئیس به بینش جدیدی از ویژگیهای پلاسمای کوارک گلوئون دست یافتهاند. فرض بر این است که این حالت از ماده مدتی پس از بیگ بنگ وجود داشته است. آن طور که از نام پلاسمای کوارک – گلوئون پیداست، به حالت ویژهای از ماده اشاره می کند که از ذرات بنیادی به نام کوارکها و گلوئونها تشکیل یافته است. تیم آزمایشگاه برخورد دهنده یونی بزرگ با جایگزینی سرب با زنون به این نتایج تازه دست پیدا کرد.

رویدادی در نتیجه اولین برخورد زنون – زنون در برخورد دهنده هادرونی بزرگ ۵٫۴ ترا الکترون ولت که در آزمایشگاه برخورد دهنده یونی بزرگ ثبت شد. اعتبار عکس: مرکز سرن سوئیس
به گزارش بیگ بنگ، محققان اینطور توضیح دادند: «زنون اتم کوچکتری با نوکلئونهای کمتر در هستهاش می باشد. در زمان برخورد یونها، ما گویی آتشین ایجاد می کنیم که شرایط اولیه جهان را با دمایی فراتر از چند هزار میلیارد درجه سانتیگراد بازسازی کند. عمر قطرات پلاسمای کوارک – گلوئون ِ تولید شده در آزمایشگاه خیلی کوتاه است و تنها کسری از ثانیه دوام می آورد. تحت این شرایط، چگالی کوارکها و گلوئونها خیلی بالاست و حالت ویژۀ از ماده پدید می آید که در آن، کوارکها و گلوئونها نیمه آزاد هستند.» آزمایشات نشان دادند که ماده ازلی (درست لحظاتی پس از شکلگیری اتمها) به مانند مایعی رفتار کرد که می تواند بر اساس هیدرودینامیک تعریف شود.
دکتر «یو ژو» عضو تیم تحقیقات و فیزیکدان در موسسه نیلز بور دانشگاه کپنهاگن دانمارک گفت: «یکی از چالشهای پیش روی ما این است که در برخورد یونهای سنگین، فقط اطلاعات حالت نهایی ذرات به طور مستقیم موجود است؛ اما ما می خواهیم بدانیم که در آغاز برخورد و چند لحظه پس از آن چه اتفاقی روی داد. ما ابزارهای جدید و نیرومندی برای بررسی ویژگیهای ذرات کوچک پلاسمای کوارک – گلوئون طراحی کردهایم.
این روشها با مطالعه توزیع فضایی چند هزار ذرهای که از برخوردها پدید می آیند، بدست آمدهاند. در زمان برخورد، کوارکها و گلوائونها درون ذراتی محبوس می شوند که جهان امروز ما از آنها تشکیل یافته است. این امر نه تنها هندسۀ اولیه برخورد را نشان می دهد، بلکه به ویژگیهای پلاسمای کوارک – گلوئون نیز حساس است. می توان آن را بعنوان یک جریان هیدرودینامیکی در نظر گرفت. ویژگیهای انتقالی پلاسمای کوارک- گلوئون شکل نهایی ابر ذرات تولید شده پس از برخورد را تعیین خواهد کرد. ما با این روش به بررسی لحظۀ شکلگیری این پلاسما می پردازیم.» یافتههای محققان در مجله «Physics Letters B» منتشر شده است.
ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ
منبع: sci-news.com

- تندخویی و پرخاشگری
- بد خوابی و بی نظمی در ریتم خواب و بیداری (به هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن)
- کم اشتهایی یا پر اشتهایی غیر عادی
- عارضه های جبران ناپذیر مغزی در نوزادان مانند: اوتیسم، عقب افتادگی و افزایش فشار
آب درون مغزی (آنسفالی)
- خستگی دائمی
- کاهش میل جنسی یا ناتوانی در مردان
- طولانی شدن دوره تخمک گذاری در زنان
- تغییر در ساختار ژنتیک دی ان آی انسان که منجر به کندی رشد بدن یا ناهنجاری های نسل
بعدی می شود
امواج میکروویو حتی روی گیاهان و حیوانات نیز تاثیرات مشابه دارند. آزمایشات نشان
داده رشد گیاهان در اطراف فرستنده های رادیویی متوقف می شود. درخت ها تمایلی به تولید
گل و دانه ندارند و پرنده ها بجای لانه ساختن و تخم گذاری ترجیح می دهند فقط آواز
بخوانند. خیلی طول نمی کشد که این موجودات نیز بخاطر ما انسان ها در معرض خطر انقراض
قرار گیرند.
چه کار کنیم؟
این خود ما هستیم که باید جلوی خطرات را بگیریم، هیچ وقت انتظار نداشته باشید که شرکت
هایی مثل نوکیا، اپل، سامسونگ و... پا روی منافعشان بگذارند و اعلام کنند که محصولات ما
خطرناک است! آنها هرگز چنین نمی کنند.
اگر دوستدار وسایل جدید و هوشمند هستید، هیچ اشکالی ندارد که هر چند تا از آنها را که
می خواهید در خانه انبار کنید. اما رفتارهای خود را در خانه و خانواده به شکل زیر عوض
کنید:
۱ -وسایل فرستنده را روشن باقی نگذارید. همه دستگاه های شما، یک گزینه برای خاموش کردن
ارتباط وای فای دارند. وقتی از آنها استفاده نمی کنید، آنها را خاموش کنید.
۲ -مدت استفاده از فرستنده ها را تا می توانید کوتاه کنید: اگر نیاز به اتصال دائمی
به اینترنت دارید، بجای وای-فای از کابل برای اتصال لپ تاپ به مودم استفاده کنید.
۳ -از کوتاه ترین برد دستگاه های فرستنده استفاده کنید: سعی کنید فاصلهء فرستنده و
گیرنده شما کمترین مقدار ممکن باشد. با افزایش فاصله، قدرت سیگنال کاهش می یابد و
دستگاه ها با تشعشع بیشتر سعی در جبران آن می کنند.
۴ -موبایل خود را جایی نزدیک پنجره و دور از محل استراحت خود قرار دهید. حتی می
توانید به تماس گیرندگان خود اطلاع دهید که تلفن شما در ساعات پایانی روز خاموش است و
بهتر است از تلفن خانگی یا پیام گیر صدای خودشان را به گوش شما برسانند
۵ -به جای تلفن بی سیم، از تلفن معمولی استفاده کنید. تلفن بی سیم را فقط در موارد
محدودی که گرفتار هستید استفاده کنید. در زمان تعمیر خودرو یا هنگام شستن ظرف ها.
6 - دانلود در طول شب! به چه قیمتی؟ سعی کنید دانلودهای خود را در زمان هایی که در
خانه نیستید انجام دهید.
۷ -این مطلب را برای همه دوستان خود ارسال کنید و برای همسایه ها نیز تعریف کنید. هم
کلاسی ها و همکارانتان را در جریان بگذارید و دست به دست هم برای خالصی از جهنم فرکانسی
که برای خودمان ایجاد کرده ایم، تلاش کنیم.
همایش ملی ارتقای کیفیت آموزش با رویکرد تجارب حرفه ای معلمان
همایش ملی ارتقای کیفیت آموزش
با
رویکرد تجارب حرفه ای معلمان
زمان: پنجشنبه 24 آبان ماه1397 - اخبار همایش را اینجا ببینید
مکان: تهران- مدرسه دارالفنون (تهران،میدان امام خمینی،خ ناصرخسرو،بالاتر از سعدی جنوبی ،مدرسه دارالفنون)
مهلت ثبت نام: 10 آبان ماه 1397
آخرین مهلت ارسال مقاله:16 آبان 1397
رییس همایش: خانم مرضیه عصمتی(09126057904- جهت ثبت نام گروهی با ایشان تماس بگیرید)
محورهای همایش ملی ارتقای کیفیت آموزش با رویکرد تجارب حرفه ای معلمان:
معلمان ، دبیران علوم ، فرهنگیان ، دانشجویان مراکز تربیت معلم و علاقمند می توانند مقالات خود را در قالب این موضوعات برای همایش بفرستند.(لینک ارسال در پایین صفحه در فرم ثبت نام قرار داده شده است)
- روشهای تدریس بر اساس تجارب حرفه ای معلم
- تاثیر طرح درس مناسب برای استفاده از فرصتها و کاهش چالش های آموزشی
- نقش مدیر در ارتقای کیفیت آموزشی
- بازآموزی ، دانش افزایی و ارتقای مهارت های حرفه ای معلمان
- ضرورت استفاده از شیوه های نوین سنجش و ارزشیابی در سیستم آموزشی
- جایگاه یادگیری الکترونیکی در نظام آموزشی با کیفیت
- ظرفیت های قانونی سند تحول بنیادین در ارتقای کیفیت آموزش
اعضای کمیته علمی (بترتیب حروف الفبا): اعضای کمیته اجرایی(بترتیب حروف الفبا):
- خانم دکتر فاطمه احمدی 1-خانم ستاره امامی(دبیر اجرایی همایش)
- آقای افاضل 2- آقای یاشار بهمند
- آقای دکتر سیامک خادمی 3- آقای مرتضی محمدی وند
- خانم دکتر اشرف السادات شکرباغانی(دبیر علمی همایش) 4- خانم هدیه منوچهری
- خانم مهرناز طلوع شمس
- آقای دکتر عمادی
فرمت مقالات همایش در این قالب باشد - نیازی نیست کد مقاله را بنویسید!!!!
مقالات خود را به صورت پی دی افارسال فرمایید
مدرسه دارالفنون محل همایش در زیر مشخص شده است
محققان برای اولینبار انتشار نور را در مقیاس پادماده مشاهده کردند
بیگ بنگ: دانشمندان سرن در تحقیقات خود در زمینه پادماده به نقطه عطف دیگری دست یافتند. آنها برای نخستینبار نور خاصی را که از یک اتم برانگیختۀ پاد هیدروژنی منتشر شده بود، مشاهده کردند. این مشاهده میتواند دانش ما را در مورد این موضوع و فرصتهای جدید برای مطالعه پادماده افزایش دهد.
به گزارش بیگ بنگ، همانطور که در مجلۀ Nature گزارش شد، محققان پروژه ALPHA – به همراه فیزیکدانان سرن که در تلاشند تا بتوانند اتمهای پاد هیدروژنی را به دام بیندازند برای اولینبار توانستند انتقال آلفا- لیمان را در یک اتم پاد هیدروژنی مشاهده کنند. فیزیکدانان در مورد خواص پادماده بسیار کنجکاو هستند. ما میدانیم که پاد ماده وجود دارد، اما هنوز نمیدانیم که چرا جهان تقریبا به طور انحصاری از ماده ساخته شده است. همه آزمایشات ما تاکنون نشان دادهاند که هر دوی آنها(ماده و پاد ماده) به یک شیوه رفتار میکنند، هرچند در بین آنها برخی تفاوتها وجود دارد که محققان امیدوارند بتوانند آنها را کشف نمایند.
انتقال لیمان- آلفا قبلا در ماده مشاهده شده است، اما مشاهدۀ این رفتار به همین شیوه در پاد ماده این سوال را پر رنگتر میکند که چرا جهان به این شکل ساخته شده است. در حالت ماده، هنگامی که یک الکترون برانگیخته از یک سطح انرژی بالاتر (یا مدار) به نام ۲P به حالت اولیه خود باز میگردد، فوتون فرابنفشی را با طول موج مشخص ۱۲۱٫۶ نانومتر منتشر مینماید.
در حالت پادماده، نقش الکترون توسط پوزیترون ایفا میشود که دارای جرمی مشابه اما باری متضاد است. اگر چه پادماده در جهان بسیار نادر است، پوزیترونها به راحتی یافت میشوند؛ سدیم۲۲ یکی از منابع پوزیترون است، و همان چیزی است که دانشمندان در اینجا مورد استفاده قرار داده اند. در این تحقیق تیم ALPHA تعامل این پوزیترونها را با شلیک پرتو پروتونهای منظم به یک بلوک از فلزات پاد هیدروژنی با آنتی پروتونها برقرار نمودند و آنها را در یک تله مغناطیسی قرار دادند که از تماس آنها با ماده و نابودی جلوگیری مینمود.
پس از آن این محققان پالسهای لیزری را به ماده شلیک کردند که باعث تحریک پوزیترونها شد و باعث شد که آنها درست مانند مادهای که فوتونها را منتشر میکند رفتار کنند. انتقال انرژی از یک سطح به سطح دیگر یک روند تدریجی است، بدین معنی که مقدار آن همواره یکسان میباشد، بنابراین فوتون خروجی لیگان- آلفا همیشه یکسان است.
جفری هانست، سخنگوی آزمایشگاه ALPHA، در بیانیهای گفت: «ما واقعا بخاطر کسب این نتیجه هیجانزده هستیم. انتقال لیمان-آلفا حتی در هیدروژن طبیعی هم بسیار سخت است. اما به دلیل توانایی ما در به دام انداختن و نگه داشتن تعداد زیادی از اتمهای پاد هیدروژنی برای چند ساعت و استفاده از یک منبع لیزری لیمان- آلفا، این امر امکان پذیر شد. اتم پاد هیدروژن منتشر کننده نور لیمان-آلفا فرصت جدیدی را برای مطالعه پادماده به وجود می آورد. این انتشار یک عامل کلیدی برای خنکسازی لیزر است، بنابراین با استفاده از آن میتوان نمونههای سرد و متراکم آنتی هیدروژن را ایجاد نمود.
ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ
منبع: iflscience.com